Årskrönika, Dusterforums första år.

Information om forumet
Användarvisningsbild
M1Get
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1940
Blev medlem: sön 09 okt 2016, 00:33
Ort: Skara
Kör: Adventure 1.5 dCi (4x4)
Årsmodell: 2015
Kontakt:

Årskrönika, Dusterforums första år.

Inlägg av M1Get » sön 08 okt 2017, 12:00

Skapandet och tanken om Dusterforum kom redan i början av 2016 då jag gick i planer på att byta bil mot en Dacia Duster. Jag började innan bilköpet att söka runt på internet efter information om bilen och konstaterade besviket att det inte fanns något svenskt dusterforum. Jag hittade en del av den informationen jag sökte på det brittiska och tyska dusterforumen men långt från allt, dessutom var språkskillnaden ett problem. Då min skoltyska sträcker sig ungefär så långt som till "Ich habe einen Duster" :lol:

Den 23 mars hämtade jag ut min nya Duster och jag började så smått modifiera den. Även fast en av tankarna bakom ett nybils köp var att "nu har jag en ny bil, nu behöver jag inte göra något med den på lääänge..". Dom som har läst i min projekt tråd har säkert märkt att det gick sådär med den tanken...

Under sommaren 2015 så började jag bolla idéer med mina närmsta vänner och kollegor att jag borde starta ett forum för oss duster intresserade. Jag gick igenom flera förslag på namn och inriktning, namn som bla var uppe på tapeten var Dusterklubben, SvenskaDusterklubben, Daciaforumsverige, DusterforumSverige. Jag kom tillslut till att jag ville starta ett forum för duster och namnet Dusterforum spikades och domännamnet Dusterforum.se köptes. Sen hände det inget mer, jag kan tänka mig att livet kom i mellan och div andra projekt prioriterades än att starta ett webbforum.

En lördagskväll den 8 oktober 2015 så var min sambo ute på galej och jag fick en hel kväll framför datorn. Jag installerade då forums-mjukvaran på en server som jag hade hyrt till ett annat ändamål. Jag ägnade en bra stund åt att konfigurera ordning på kategorier, fixa till designen och annat smått och gott som krävs. Strax efter midnatt den 9 oktober så var forumet igång och jag kunde registrera forumets första konto!

Bild

Nu började det svåra, det som vi har jobbat med hela året, att få användare att hitta hit. Jag gick in på bil-community Garaget där hittade jag en medlem med användarnamnet AnotherOne som hade lätt garages snyggaste Duster. Min magkänsla sa att han vill jag ha med i teamet bakom Dusterforum, det var något med hans engagemang med sin bil. Samt att jag kände att jag behövde ha någon annan Duster intresserad av. Han gillade min idé om att starta upp ett svenskt Dusterforum och hakade på. Så efter dag två i forumets historia så hade vi en administratör, en moderator samt en medlem i form av en kompis som jag mer eller mindre tvingade att registrera sig. :lol:

Jag och AnotherOne började så smått fylla forumet med div bra guider på modifikationer vi redan hade gjort. Som första steg i vår marknadsföringskampanj så fick vi okej av administratören i en svensk Duster grupp på Facebook att annonsera där för oss. När vi gjorde så fick vi 8 nya användare första dagen. Vad vi inte visste då var att en av dom 8 skulle bli vår tredje moderator på forumet, det är givetvis Vlein jag pratar om. Han tog kontakt med oss i slutet av januari 2017 och undrade om vi var intresserade av att starta en "märkesklubb" ihop med honom där Dusterforum skulle vara del av. Efter lite diskuterande så beslutade vi att vi ville ta del av Vlein's engagemang och han fick frågan om han ville bli moderator och det tackade han ja till. :)

Bild

Under våren 2017 så gjorde vi många små uppdateringar med forumet, vi ändrade många små detaljer i designen och installerade/uppdaterade många oika funktioner. I januari så tog i fram våran nuvarande runda logo och gjorde beställde en första beställning med klistermärken. I mars så skaffade vi Instagram och en Facebook-sida och i april så startade vi vårat Youtube-konto. I slutet av mars så fixade vi igång våran app för Android och iOS.

Bild

Under våren/sommaren 2017 så diskuterades det i forumet om och var vi skulle anordna våran första träff. Det var svårt att komma fram till något vettigt och det rann ut i sanden. Dock så ville vi i crew'et gärna träffas så det gjorde vi nere hos AnotherOne i Skåne. Vi körde offroad på dagen och grillade på kvällen, vi filmade även en del och klippte ihop en film från våran lilla träff. Vi satsar på att 2018 kunna anordna träffar där vi i crew och även medlemmar kan mötas upp och tjöta skit och kanske köra offroad. Ett dilemma är att hitta en plats som passar så många användare som möjligt. Sverige är ju ett avlångt land och vi medlemmar bor rätt så utspritt, så en lösning kan vara att ha flera olika träffar på olika platser i landet.


https://www.youtube.com/watch?v=IZEvFmkfjN4&t=9s

I September så ändrade vi forumet från att vara öppet att läsa för alla till att man var tvungen att registrera sig för att kunna läsa/skriva. Antalet nyregistrerade medlemmar har gått från ca 15-25 medlemmar per månad till 80 i September. Rent generellt så kan man säga att allt har ökat med tiden. Antal besökare, sidvisningar, sessioner allt har ökat för varje vecka. Detta tycker vi är enormt kul och hoppas att trenden fortsätter i samma takt som nu.
Bild

Vi har sen mitten av sommaren börjat att diskutera det som nu är forumets största nyhet, en ny användarklass. Vi har velat ha en "premium"-användarklass för dom användarna som är lite extra aktiva och förtjänar lite extra uppskattning. Det har vi nu gjort genom att införskaffa Premiummedlem där man får tillgång till en privat forumsdel och en massa bra erbjudanden från våra sponsorer som vi nu stolt kan presentera. Som ni säkert redan har läst i våran nyhet om detta är att man måste uppnå två krav för att få bli premiummedlem. Det vi vill är att ni minst har skrivit 50 inlägg i forumet och har en egen projekttråd om er Duster. Det roligaste tycker vi är om alla skulle bli premiummedlemmar för det skulle innebära att forumet skulle bli ett mycket aktivt och levande forum.

Detta är en liten kort och snabb summering om det gångna året, har ni några frågor om något eller tycker jag har missat något viktigt så skriv gärna en kommentar :)

Ser i fram emot att om ett år kunna göra en liknande berättelse om det gångna året.
- I skrivande stund har vi 250 medlemmar, vad kan vi tänkas ha om ett år? 500, 1000, 2500? Det ska bli riktigt intressant att se :)

Användarvisningsbild
Hed
Inlägg: 221
Blev medlem: tor 31 aug 2017, 16:47
Ort: Jönköping
Kör: Black Shadow 1.2 TCe (4x4)
Årsmodell: 2017

Re: Årskrönika, Dusterforums första år.

Inlägg av Hed » mån 09 okt 2017, 08:13

Grattis! må det bli många år framöver! :D

Användarvisningsbild
CandyMan
Premiummedlem
Inlägg: 139
Blev medlem: tor 08 dec 2016, 17:58
Ort: Skara
Kör: Lauréate 1.5 dCi (4x4)
Årsmodell: 2014

Re: Årskrönika, Dusterforums första år.

Inlägg av CandyMan » mån 09 okt 2017, 15:42

Riktigt bra gjort grabbar!

Användarvisningsbild
M1Get
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1940
Blev medlem: sön 09 okt 2016, 00:33
Ort: Skara
Kör: Adventure 1.5 dCi (4x4)
Årsmodell: 2015
Kontakt:

Re: Årskrönika, Dusterforums första år.

Inlägg av M1Get » mån 09 okt 2017, 21:12

Hed skrev:
mån 09 okt 2017, 08:13
Grattis! må det bli många år framöver! :D
CandyMan skrev:
mån 09 okt 2017, 15:42
Riktigt bra gjort grabbar! BildBildBild
Det är ju tack vare er medlemmar som forumet är vad det är :) :D
Dusterforum Merchandise: app.php/page/merch

Speleman
Donator
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 09 sep 2017, 09:58
Ort: Södra Dalarna
Kör: Duster 1.6 16V (4x4)
Årsmodell: 2011

Re: Årskrönika, Dusterforums första år.

Inlägg av Speleman » fre 13 okt 2017, 18:36

Grattis till ett mycket bra forum, som naturligtvis bara blir bättre o bättre ju flera medlemmar vi blir. Tack för erat nedlagda arbete ock lycka till med forumet.
Mvh Speleman

Skriv svar